dimarts, 27 de maig del 2014

Barcelona es converteix en la porta d'entrada de l'Àsia a Espanya

Evolució d¿una infraestructura clau

Barcelona es converteix en la porta d'entrada de l'Àsia a Espanya

L'aeroport del Prat supera el de Madrid en usuaris amb destí o origen a l'Extrem Orient

El trànsit de passatgers cap a la zona va créixer el 15,1% el 2013, la majoria fent escala

JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA
Diumenge, 25 de maig del 2014
Membres de la tripulació del primer vol d'Air China al Prat.
Si l'aeroport de Madrid és considerat com la porta d'entrada de Sud-amèrica a Espanya, Barcelona s'ha convertit en el destí favorit dels asiàtics a la Península per al seu viatge. Tot i que amb prou feines hi ha vols directes entre Barcelona i els principals països asiàtics, el nombre de passatgers que viatgen entre la zona Àsia-Pacífic i Barcelona va augmentar el 2013 el 15,1%. Ja són més d'un milió de passatgers.
L'increment de passatgers Àsia-Pacífic en els últims tres anys és del 46,1%, i ha passat de 686.000 ciutadans que van viatjar cap a/des d'Àsia-Pacífic al Prat el 2010 als 1.003.000 que ho van fer el 2013, segons dades de l'Observatori del Trànsit Aeri a Barcelona, que elabora la Cambra de Comerç de Barcelona. «Malgrat comptar amb més rutes directes cap a aquestes regions, el trànsit de Madrid amb la zona és clarament menor», assegura l'informe, que també destaca que Barcelona ja representa el 45,2% del trànsit espanyol amb l'Àsia-Pacífic (Madrid en té el 42,5%).
El motiu d'aquest increment de passatgers no és tant l'obertura de noves rutes directes amb la zona, una assignatura pendent per a Barcelona-el Prat, sinó l'estrena i augment de capacitat d'aerolínies que ofereixen desenes de connexions amb l'Àsia i que han permès incrementar les possibilitats de viatjar a la zona o venir a Barcelona, afirmen fonts del sector.
De fet, Barcelona compta amb tan sols tres connexions directes amb l'Àsia. La primera és de Singapore Airlines, que opera cinc vols setmanals entre Barcelona i Singapur (dos dels quals fan una parada a Milà), amb una capacitat setmanal de 1.390 places per sentit. «L'economia espanyola mostra signes de recuperació. Esperem que aquesta tendència, juntament amb l'augment del turisme cap a Espanya que també s'ha registrat en l'últim període, es consolidi», assegura Simon Turcotte, director general de Singapore Airlines a Espanya. A més a més, Air China ha estrenat aquest mes el vol entre Barcelona i Pequín (encara que amb una parada a Viena): quatre freqüències setmanals, amb 1.160 places a la setmana en cada sentit. Finalment, Pakistan International Airlines (PIA) vola a Lahore i Islamabad (tots dos amb un vol setmanal).
VOL XÀRTER A SEÜL / No obstant, segons dades de l'Observatori, només el 10,4% dels viatgers que van a Barcelona des de l'Àsia o viceversa ho fan amb vols directes, mentre que el 89,6% restant para en alguna ciutat i canvia d'avió per continuar el seu viatge. Un volum tan alt, segons fonts del sector, es dóna en pocs aeroports del món, cosa que porta a «obrir les portes a noves connexions», segons les mateixes fonts. De fet, la sud-coreana Asiana Airlines operarà aquest estiu una desena de vols xàrter entre Seül i Barcelona per aprofitar la tirada turística de la ciutat catalana.
Els quasi 900.000 usuaris que viatgen a la zona asiàtica indirectament ho fan sobretot a través de hubs clàssics europeus, com el d'Amsterdam (KLM) o París (Air France), però també a través del pròsper Moscou (Aeroflot) i el hub de Turkish Airlines (opera tres vols al dia entre Barcelona i Istanbul, des d'on es pot volar a 31 destins asiàtics). Però l'increment més important es dóna a través del Pròxim Orient, on Qatar Airways i Emirates tenen les seves bases. «La ruta Doha-Barcelona és una de les més populars, amb un nombre creixent de passatgers procedents de la regió Àsia-Pacífic. Així, per a Espanya els destins més importants el 2013 van ser principalment rutes asiàtiques», asseguren fonts de Qatar Airways, firma que vola 10 cops per setmana a Barcelona. Mentrestant, Emirates, que ofereix des del febrer un vol diari de Barcelona a Dubai amb el gegant A380 (va augmentar la capacitat el 44% respecte de l'anterior avió), assegura que transportarà 300.000 passatgers anuals en la ruta aquest any.
«L'augment del trànsit amb l'Àsia és una tendència creixent des de fa temps. Així com Madrid mira clarament cap a Sud-amèrica, Barcelona podria estar per sobre del 50% del trànsit amb l'Àsia en el futur pròxim si se segueixen obrint rutes», afirma el director general de la consultora GPA, Jaume Adrover. «Barcelona ja és la porta d'entrada de l'Índia i el Japó», afegeix el directiu, que creu que la ruta amb Pequín farà augmentar «entre el 30% i el 40%» el nombre de passatgers que viatgen entre Barcelona i la Xina i viceversa (l'any passat van ser 185.000).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada