ELECCIONS EUROPEES
Regles de joc a mida per al vot de protesta
El sistema proporcional i el desinterès per les europees preparen el terreny per a partits minoritaris
EL PATI DESCOBERT* MARC GUINJOAN, TONI RODON I MARC SANJAUME |
Una de les particularitats de les eleccions europees és
el sistema electoral que s’utilitza per traduir en eurodiputats els
vots de cada partit. Si bé cada estat té potestat per dissenyar-ne els
detalls, el tractat de funcionament de la Unió Europea estableix tres
requisits. Primer, cal aplicar alguna forma de representació
proporcional, és a dir, repartir els escons més o menys proporcionalment
als vots. Segon, els diputats es poden escollir en múltiples districtes
dins del propi país, sempre que això no afecti la proporcionalitat. I
tercer, la barrera mínima a sobrepassar per poder accedir al repartiment
d’escons mai pot superar el 5% dels vots.
Aquestes línies mestres es tradueixen a la majoria
de països del nord i de l’est d’Europa en variants de les llistes
obertes, on els votants tenen alguna influència sobre l’ordre dels
candidats. En l’Europa més occidental, inclosa Espanya, s’ha optat per
llistes tancades. Només a Irlanda -i al territori d’Irlanda del Nord,
dins del Regne Unit- hi ha un sistema de vot transferible, amb el qual
els votants fan un rànquing de preferències d’entre una llista de
possibles candidats de diferents partits.
Les eleccions al Parlament Europeu són percebudes
per bona part de la població com a secundàries, i això tradicionalment
afavoreix els partits protesta i els antisistema. Sovint els electors hi
voten en clau exclusivament estatal, per premiar o castigar el partit
de govern. En països que utilitzen un sistema proporcional també a les
seves eleccions en l’àmbit estatal, l’únic canvi substancial que
s’observa habitualment en els resultats de les europees és un
percentatge més alt de suport a opcions secundàries. El mapa final de les europees acostuma a assemblar-se, amb alguns matisos, al de les eleccions d’abast estatal.
Menys arguments per al vot útil
Molt diferent, però, és la situació en
països que utilitzen sistemes majoritaris -menys proporcionals- als
comicis estatals. La restrictivitat del sistema majoritari -en què el
partit que queda primer en una circumscripció se n’endú tots els escons
assignats- limita el nombre de forces que obtenen representació als
Parlaments nacionals. Com a conseqüència d’això, la majoria dels votants
concentren el seu suport en aquelles opcions que poden guanyar
representants: és l’anomenat vot estratègic o “útil”. Però, en les
europees, l’obligada proporcionalitat provoca en part la desactivació
d’aquest vot útil: més partits tenen possibilitats d’obtenir
representació i els ciutadans deixen de concentrar el vot només en els
partits grans.
Certs països intenten pal·liar els efectes d’un
model tan proporcional establint un llistó -com a màxim el 5% dels vots-
per sota del qual les forces no poden entrar en el repartiment
d’escons. Una segona estratègia per atenuar els efectes de la
proporcionalitat que exigeix Brussel·les és dividir l’estat en
circumscripcions electorals. França i el Regne Unit distribueixen els 74
i 73 eurodiputats respectius en 8 i 12 circumscripcions: de mitjana es
trien 9 diputats per circumscripció a França i 6 al Regne Unit. Així, la
barrera efectiva d’entrada a l’Eurocambra és més elevada i els partits
petits ho tenen més complicat si no disposen d’una bona implantació en
alguna de les circumscripcions.
No és el cas d’Espanya, on s’opta per una única
circumscripció per a tot l’Estat: la vella reivindicació del catalanisme
de disposar d’una circumscripció pròpia per a Catalunya mai no ha estat
atesa. Això obliga les formacions d’abast únicament català a buscar
socis més enllà de Catalunya, com fa CiU amb els seus tradicionals
aliats del PNB.
Via lliure al vot reivindicatiu
Malgrat les estratègies per evitar que els partits amb menys
percentatge de vot obtinguin representació, en els països amb sistemes
majoritaris en les eleccions nacionals -com el Regne Unit-és habitual
que els electors aprofitin les eleccions europees -amb un recompte més
proporcional- per oblidar-se del vot útil i triar paperetes de to més
reivindicatiu o de protesta.
Precisament això és el que pot passar en terres
britàniques el 25 de maig. El United Kingdom Independence Party (UKIP)
-sense cap representant al Parlament de Westminster i amb un suport als
comicis britànics de poc més del 3%- encapçala les enquestes per a les
europees amb una intenció de vot de prop del 30%. A França, el Front
Nacional, que fa poques setmanes va aconseguir uns resultats “històrics”
en les eleccions municipals -amb tan sols un 7% dels vots- i que només
disposa de 2 dels 577 diputats al Parlament francès -fruit d’un 3,7%
dels vots en els últims comicis-, també lidera els sondejos de les
europees, amb una intenció de vot que se situa al voltant del 23%.
Els sistemes proporcionals són una arma de doble
tall: permeten reflectir més pluralitat, però alhora faciliten l’entrada
d’un gran nombre de partits. Això sovint no suposa cap amenaça, però en
els comicis europeus, en què s’infla el vot de protesta, pot arribar a
sacsejar la composició de l’Eurocambra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada