dilluns, 8 de setembre del 2014

Ryanair fa la comanda més gran de la història d’una aerolínia europea a Boeing

Ryanair fa la comanda més gran de la història d’una aerolínia europea a Boeing

La companyia encarrega 200 avions i es gastarà 17.000 milions d'euros

L'ambició de Ryanair sembla no tenir límits. Just un dia d'abans de començar a rebre una comanda de 180 avions Boeing 787, l'empresa dirigida per Michael O'Leary va anunciar ahir l'acord amb el fabricant d'aeronaus nord-americà per comprar fins a 200 aparells més, en la que seria la comanda més gran de la història d'una aerolínia europea a Boeing. Tota una demostració de força de la primera companyia aèria d'Europa en nombre de passatgers.
La que van anunciar ahir Ryanair i Boeing no és una comanda qualsevol. Destaca per l'import: fins a 22.000 milions de dòlars (17.000 milions d'euros) si es fan efectives les 200 reserves d'avions que ha fet l'aerolínia (de moment ha encarregat en ferm 100 aparells). Però, a més, O'Leary fa anys que pressiona els fabricants d'aeronaus per aconseguir que en construeixin una d'apta per a vols de curt radi, i amb una capacitat molt propera a les 200 persones. El motiu d'aquesta obsessió del magnat de l'aviació és, com gairebé sempre, l'eficiència. La llei obliga que les aerolínies tinguin un assistent de vol per cada 50 passatgers. En els actuals avions 737 de Ryanair hi caben 189 passatgers. Per tant, segons el raonament de l'excèntric O'Leary –que ha arribat a proposar que els passatgers paguin per anar al lavabo–, està perdent diners. Als actuals avions de Boeing, rebatejats com a 737 MAX 200, la capacitat s'amplia fins als 197 seients, i es maximitza així l'eficiència.
La comanda servirà a Ryanair per fer créixer la seva flota fins als 520 avions el 2024 (un cop hagi retornat algunes aeronaus que actualment té de lloguer), però no serveix per complir l'objectiu de fer vols de llarg radi a mitjà termini –una voluntat reiterada la setmana passada pel cap de màrqueting de la companyia, Kenny Jacobs, que va posar un horitzó de cinc anys per complir-la– perquè l'autonomia de l'avió no és suficient per a aquestes rutes. Pel que fa al nombre de passatgers, el mateix 2024 la companyia preveu transportar-ne 150 milions, gairebé el doble dels 81 milions que va tenir el 2013.
El que sí que permetran els nous avions seran uns estalvis de fins al 18% en costos operatius, segons Ryanair, i una reducció de les emissions de gasos contaminants del 40%.
La batalla de Boeing i Airbus s’estreny 
El Boeing 737, en diferents versions, és l’avió comercial més venut del món des del seu llançament, el 1967. L’última versió de l’aeronau, el 737 MAX, té més de 2.000 comandes, segons Boeing, però de moment perd la batalla contra el seu rival europeu, l’Airbus A320neo, que en té més de 3.000, i que s’introduirà abans al mercat. Tots dos són avions destinats a les rutes de curt i mitjà radi (dins d’Europa, els EUA o Àsia, per exemple) i ofereixen importants estalvis de combustible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada