Carrers més humans
Barcelona recupera el pols amb naturalitat malgrat les obres a les principals vies urbanes | L'objectiu és que la circulació sigui més amable i respectuosa amb el medi ambient
Estat actual de la plaça de les Glòries Catalanes, després de l'enderrocament de tota l'anella viària AB
Júlia Martínez
LA VANGUARDIA
Barcelona aposta per una mobilitat més sostenible i segura. Per
aconseguir-ho, l’Ajuntament porta a terme la transformació de diferents
vies de la ciutat –com l’avinguda Diagonal, el carrer Balmes, el passeig
de Sant Joan, el Paral·lel, la ronda General Mitre o la plaça de les
Glòries, entre altres– per millorar els desplaçaments a peu, en
bicicleta i en transport públic. “Són obres de gran envergadura que
representen una inversió de futur, un canvi en la manera de moure’s per
la ciutat i que repercutiran en la qualitat de vida dels barcelonins”,
destaca Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament. I
és que, des de fa uns anys la ciutat viu un canvi de model de mobilitat
que es veu reflectit en l’informe “Dades bàsiques de mobilitat 2013”,
on es mostra com any rere any augmenten els desplaçaments més
sostenibles i disminueixen els que es fan en vehicle privat.Les grans obres que en aquests moments es troben en fase d’execució potencien els espais per a la ciutadania amb, per exemple, voreres més amples i més passos per a vianants; l’ús de la bicicleta –amb l’increment de carrils bici i la connexió entre aquests– i el transport públic. També impliquen millores en l’enllumenat, l’arbrat, el mobiliari urbà o el sistema de clavegueram, entre altres.
Planificació i control
Per minimitzar les afectacions de les actuacions i facilitar els desplaçaments, l’Ajuntament realitza una planificació prèvia on el Comitè d’Obres i Mobilitat fa una anàlisi de cadascuna de les obres per veure com organitzar les diferents fases. Alhora, també analitza el trànsit de vehicles privats a la ciutat per estudiar quins són els punts més delicats i evitar situacions complicades o aglomeracions. A continuació, i en col·laboració amb la Guàrdia Urbana, porta a terme un treball de camp que permet comprovar si tot el que s’ha planificat s’executa correctament.
El que es busca és minimitzar l’impacte de les obres i que la mobilitat funcioni correctament. “Per aquest motiu –explica Gomila–, durant l’enderrocament de l’anella viària de les Glòries, la plaça es va tancar als vehicles privats però no al transport públic, que sempre ha funcionat. Un altre exemple el trobem a l’avinguda Diagonal, on malgrat les obres que s’estan realitzant a les voreres no s’ha suprimit el carril bici, sinó que s’ha mantingut i també s’han habilitat itineraris per als vianants”.
Reducció del trànsit
El trànsit de vehicles particulars s’ha reduït entorn a les diferents obres que s’estan executant. Per exemple, les actuacions que es realitzen a la plaça de les Glòries han comportat la reducció d’entre un 10 i un 15% del trànsit a la Gran Via de les Corts Catalanes. Pel que fa a la ronda General Mitre, la disminució de vehicles que passen per aquesta via ha estat d’entre el 20 i el 25%, i al carrer Balmes del 10%. “Els conductors troben vies alternatives i si aquestes els són satisfactòries, aleshores les mantenen fins i tot una vegada finalitzades les actuacions”, remarca Gomila, qui afegeix: “En general, més de la meitat del trànsit que deixa de passar per un carrer perquè aquest es troba en obres després ja no hi retorna”.
Comunicació
El director de Serveis de Mobilitat també destaca la necessitat d’informar a la ciutadania de totes les actuacions que es porten a terme a la ciutat, els canvis que ocasionen i les possibles vies alternatives. “Cal que tothom sàpiga per on pot passar i per on no, i el millor és evitar els trams amb obres. Avui, jo no recomanaria circular per l’avinguda Diagonal o pel tram en obres del carrer Balmes si no és del tot imprescindible i buscaria vies alternatives, que n’hi ha”.
Leer más: http://www.lavanguardia.com/mon-barcelona/20140919/54415229625/carrers-barcelona-placa-glories.html#ixzz3Ds63sRhS
Síguenos en: https://twitter.com/@LaVanguardia | http://facebook.com/LaVanguardia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada