D’Avinyó a Edimburg: cinc mites infundats
D’Avinyó a Edimburg s’han celebrat més de cent noranta plebiscits territorials, la majoria dels quals durant la segona meitat del S.XX. Aquests són de naturalesa molt diferent tot i que tenen en comú l’aspecte territorial de la sobirania popular.
Marc Sanjaume |
Els referèndums de sobirania o territorials són fills
de les revolucions americana i francesa i per tant de l’ideal
democràtic: “We the People”. Si descomptem alguns precedents medievals,
com ara les consultes del Rei de França Francesc I als ducats de la
Borgonya; el primer referèndum territorial modern fou el que se celebrà al cap d’un mes de l’assalt a la Bastilla al comtat occità de Venaissí,
amb epicentre a Avinyó, perquè passés a formar part de la República
francesa. El plebiscit d’Avinyó inaugurà l’aplicació territorial de la
sobirania popular, el dret a decidir, per a canviar fronteres de manera
pacífica, sovint des de l’enginyeria territorial de grans potències com
França i els Estats Units (que mai l’aplicarien al seu propi territori).
Si seguim a Laponce,
d’Avinyó a Edimburg s’han celebrat més de cent noranta plebiscits
territorials, la majoria dels quals durant la segona meitat del S.XX.
Aquests són de naturalesa molt diferent tot i que tenen en comú
l’aspecte territorial de la sobirania popular. La classificació de
Laponce estableix cinc tipus de referèndum de sobirania: secessió i
creació d’estat (per exemple: Montenegro 2006), transferència de sobirania d’un Estat a un altre (per exemple: Sarre 1935), afirmació d’status quo (per exemple: Mongòlia 1945) i, finalment, de sobirania restringida (“trusteeships” postcolonials, per exemple: Palau 1983).
Referèndums de secessió
Texas, Virgínia i Tenessee
van inaugurar els referèndums de secessió moderns el 1861 amb la seva
separació i posterior unió a la Confederació sudista. Com que la Guerra
Civil americana va precipitar la formació de la Confederació canadenca
aquesta provocà un quart antecedent llunyà dels referèndums de secessió
amb el cas fallit de Nova Escòcia el 1867.
La primera meitat del segle XX en veuria pocs de referèndums de
secessió: Noruega el 1905, Islàndia el 1918 i el 1944 i les Filipines el
1935 serien casos exitosos mentre que Austràlia Occidental 1993 i les
Illes Faroe 1946 celebrarien referèndums exitosos pels secessionistes
però es quedarien sense aconseguir el seu objectiu per l’oposició de
l’Estat matriu. Caldria esperar al procés de descolonització per tornar a
veure una onada, aquesta molt més nombrosa, que inicià Cambodja el 1955
i que encara esperen territoris com el Sahara Occidental. Després de l’onada de descolonitzacions dels anys 60’ i 70’
amb una trentena de referèndums de secessió o (sobirania restringida),
l’onada de noves repúbliques a l’Europa de l’est amb l’enfonsament
soviètic afegiria una dotzena més de referèndums a la llista. Una llista
de plebiscits que s’ampliaria posteriorment amb la sagnant
desintegració de Iugoslàvia durant els anys noranta. L’inici del segle
XXI no ha aturat el comptador sinó que es continuen registrant
referèndums territorials i de secessió, el cas escocès ampliarà una
llista que supera la seixantena de referèndums de secessió o sobirania
restringida des del segle XIX.
Cinc mites infundats
Raresa. Sovint
es presenta el referèndum de secessió com una anomalia o raresa. El
repàs històric que hem fet més amunt ho desmenteix: dels cent noranta
referèndums de sobirania que s’han celebrat fins avui, més d’una
seixantena han estat per crear un nou Estat. És més, la tendència dels
referèndums de sobirania al llarg de la història ha passat de transferir
territoris entre estats a convocar referèndums per crear-ne de nous.
La derrota secessionista. El
cas de Quebec 1980 i 1995 ha popularitzat la idea que els referèndums
de secessió els guanyen els unionistes. Però la realitat és que,
malauradament pels quebequesos, és l’únic cas juntament amb el nord de
Xipre 2004 de derrota secessionista referendària. Si més no per majoria
simple. És cert que en situacions com les de Nova Gal·les del Sud 1898,
Niue 1974 o Nevis 1998, tot i aconseguir la majoria de vots els
secessionistes no van arribar a la majoria qualificada requerida. En tot
cas, l’element principal de derrota secessionista no han estat pas les
urnes sinó la repressió posterior a la victòria referendària per part de
l’Estat matriu i els seus aliats com va passar a Aland 1917, Tyrol
1921, Austràlia Occidental 1933, Faroe 1946, Nagaland 1951 o Kosovo
1991.
Majories qualificades. Un
altre mite molt generalitzat és el requeriment de majoria qualificades o
llindars de participació. A Catalunya ha estat una qüestió recurrent a
l’hora de preparar el 9N i de fet encara no disposem del reglament
oficial per saber com es comptarà el resultat. Casos com el de
Montenegro (50% de participació i 55% de vot favorable), Nevis 1998 (2/3
dels votants a favor) i Palau 1983, 1984, 1986, 1987, 1987, 1990 (3/4
dels votants a favor), Sud Sudan 2011 (51% a favor i 60% de
participació) són una raresa. Aquí hem comentat altres aspectes dels lindars.
Violència. Els conflictes territorials generen guerres que sovint duren més i són més sagnants que d’altres conflictes armats. No obstant, estudis com els de Jason Sorens apunten que les teories de la “domesticació de la secessió” formulades per Wayne Norman
entre d’altres funcionen. És a dir, quan es proveeixen mitjans per
canalitzar les demandes secessionsites els conflictes armats tendeixen a
disminuir o a desaparèixer. Fins i tot en conflictes bèlics on s’ha
apuntat el referèndum com a causa de conflictes, per exemple a
l’exIugoslàvia, sovint s’ha remarcat el fet que un bon disseny i gestió
del conflicte amb més votacions territorials hauria rebaixat la violència ètnica.
Victòria assegurada. Finalment,
no són pocs els que pensen que una victòria referendària implica
assolir la independència de manera automàtica. Tot i que en la majoria
de casos és així, hi ha força exemples en la direcció contrària. Ja hem
esmentat casos de requeriment de majoria qualificada, Nevis 1998 és un
cas paradigmàtic: el Sí a la secessió de Saint Cristopher va assolir en
aquesta illa del Carib un 61,83%, lluny dels 2/3 requerits
constitucionalment i no va poder proclamar la independència. D’alra
banda, en la majoria de casos de fracàs secessionista després d’una
victòria referendària ha estat la repressió de la l’Estat la culpable de
que aquestes nacions no assolissin l’Estat propi (Aland 1917, Tyrol
1921, Austràlia Occidental 1933, Faroe 1946, Nagaland 1951 o Kosovo
1991). Finalment, no cal oblidar els viratges estratègics per part dels
mateixos secessionistes, diversos líders sobiranistes del referèndum
quebequès el 1995 han apuntat que en cas de victòria del Sí el resultat no hauria dut a una secessió unilateral sinó a una confederació canadenca reformada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada