dimarts, 10 de juny del 2014

L'AVE a Barcelona va tenir un sobrecost de 1.732 milions, segons el Tribunal de Comptes

INFORME SOBRE L'ALTA VELOCITAT

L'AVE a Barcelona va tenir un sobrecost de 1.732 milions, segons el Tribunal de Comptes

 

El Tribunal de Comptes assenyala que el cost de la construcció dels 621 km es va disparar un 31,4%

La institució assenyala que el cost de la construcció dels 621 quilòmetres es va disparar un 31,4% respecte al previst

EL PERIODICO
EUROPA PRESS / Madrid
Dimarts, 10 de juny del 2014 - 19.49 h
La construcció de l'AVE Madrid-Barcelona va costar un 31,4% més del previst; és a dir, 1.732 milions d'euros més, segons un informe del Tribunal de Comptes. El president de l'organisme, Ramón Álvarez de Miranda, ha presentat el document, que analitza les contractacions fetes des del gener del 2002 fins a la posada en funcionament de la línia, davant la Comissió Mixta (Congrés-Senat) de Relacions amb el Tribunal de Comptes.
La construcció dels 621 quilòmetres de línia d'alta velocitat entre Madrid i Barcelona es va adjudicar per 7.235 milions d'euros, però el cost final del projecte va pujar a 8.967, xifra que suposa un desviament global del 31,4% respecte del preu d'adjudicació. El sobrecost suposa que cada quilòmetre de la línia va costar 14,4 milions.
El Tribunal de Comptes critica durament el president de l'extint Gestor d'Infraestructures Ferroviàries (Gif, antecessor d'Adif) per "ús abusiu" de la seva facultat d'iniciar els expedients d'obra per raons d'urgència, un procediment que va utilitzar en tots els casos, saltant-se així l'òrgan de contractació regular, que era el consell d'administració. "Aquesta urgència al·legada no s'ha pogut apreciar, ja que tots els contractes van ser tramitats pel procediment ordinari del concurs obert, sense reducció de terminis", apunta.
Segons Álvarez de Miranda, tant els desviaments pressupostaris com els endarreriments en els terminis d'execució es van concentrar majoritàriament en els últims anys d'execució de les obres.
El Tribunal de Comptes considera, a més, que en moltes ocasions les modificacions del contracte inicial "no complien els requisits" legals, ja que es justificaven per necessitats noves o causes imprevistes quan es tractava de "qüestions de les quals ja es tenia coneixement abans de l'inici de les obres o derivades d'una defectuosa execució d'aquestes".

Obertura de diligències

La Secció d'Enjudiciament del Tribunal de Comptes ha obert diligències preliminars per determinar "les circumstàncies en què es van produir els fets, la identitat dels seus presumptes responsables i l'import dels perjudicis que poguessin haver patit els cabals públics" per "poder exercitar les accions encaminades a exigir el seu rescabalament". Concretament, s'han obert diligències per presumptes irregularitats en l'execució de quatre projectes, corresponents als trams l'Hospitalet-la Torrassa, la Torrassa-Sants, Castellbisbal-Papiol i l'Hospitalet-Can Tunis. També està en fase d'instrucció la falta d'imposició de penalitzacions per incompliment de compromisos de contractes.
Álvarez de Miranda ha assegurat que ni el fiscal ni l'Advocacia de l'Estat han exigit responsabilitats penals per cap d'aquests fets.
El Tribunal de Comptes ha deixat la porta oberta a fiscalitzar el desenvolupament de la línia de l'AVE Madrid-Barcelona després del 2008, ja que s'han continuat executant obres fins a la frontera francesa fins al 2013.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada