OPINIÓ
Els antics nazis encara són útils
ANNA SAUERBREY |
La setmana passada va començar a la ciutat alemanya de
Lüneburg el judici a Oskar Gröning, el “comptable d’Auschwitz”, de 93
anys. Gröning està acusat de cooperació en l’assassinat de com a mínim
300.000 persones. Almenys una vegada durant l’estiu del 1944, segons els
seus acusadors, quan milers de jueus hongaresos van arribar en un vagó
de bestiar a Auschwitz-Birkenau, es va estar a la rampa de sortida
mirant com dividien els passatgers entre els que serien destinats a fer
treballs forçats i els que serien assassinats immediatament.
El judici se segueix amb atenció arreu d’Alemanya i del món, i no tan
sols perquè Gröning s’hagi mostrat penedit pels seus actes. Hi són
presents alguns supervivents d’Auschwitz, i les seves declaracions han
donat a aquest procés una emotivitat afegida. És una de les últimes
oportunitats que tindrem d’escoltar les víctimes i intentar aplicar la
justícia a algú que va participar realment en l’Holocaust. La ràpida
desaparició dels zeitzeugen, els testimonis contemporanis -tant
al bàndol dels supervivents com al dels perpetradors-, canviarà la
manera que els alemanys tenim de veure’ns a nosaltres mateixos.
Especialment als perpetradors; estranyament, els trobarem a faltar quan
ja no hi siguin.
Des del final de l’època dels nazis, Alemanya ha
convertit el “mai més” en una part essencial de la seva identitat
nacional. La dissuasió, com a concepte educatiu, ha modelat la nostra
manera de recordar el passat, d’estructurar la política i d’ensenyar els
nostres infants.
No n’hi ha prou ensenyant bons valors liberals. Tot
el que Humboldt i Kant no van poder inocular a Alemanya contra el virus
del nazisme. Per què n’hi hauria d’haver prou ara? Tampoc n’hi ha prou
amb la història per si sola. Les xifres de la gent que va morir a
Auschwitz-Birkenau són terribles, però abstractes.
Però quan Eva Pusztai-Fahidi, una de les demandants
del judici contra Gröning, explica la seva història, el sofriment és
palpable. Aquests últims dies, l’han entrevistat uns quants diaris, i la
dona ha rememorat el moment en què Josef Mengele, l’infame “doctor”
d’Auschwitz, dret a la rampa, li va fer un gest amb la mà perquè es
posés en un costat i la seva mare i la seva germana a l’altre. Totes
dues van ser assassinades, com els va passar a dotzenes de familiars
seus.
Els supervivents de l’Holocaust encara parlen regularment a les aules d’Alemanya. Tothom llegeix El diari d’Anna Frank,
una vegada i una altra. Jo l’he llegit sabent que els meus avis van
tolerar, com a mínim, el règim que la va assassinar, i que tots dos van
servir a la guerra. Tots ens hem criat amb una vaga noció de culpa
heretada. Però mentre que llegir el diari d’Anna Frank o sentir parlar
Pusztai-Fahidi és commovedor, el que és veritablement torbador són els
perpetradors. En certa manera, per al discurs alemany, ells són encara
més importants que les víctimes.
Al judici Gröning ha dit que, des del seu punt de
vista, la matança dels jueus hongaresos, que havia sigut meticulosament
planejada i per a la qual s’havien construït noves cambres de gas a
Auschwitz, va ser un fet “rutinari”. El que el colpia eren els simples
esclats individuals de violència, com un membre de les SS que va
apallissar fins a matar-lo un nen que plorava. Les matances a les
cambres de gas, ha dit, eren “ordenades” i “netes”. Gairebé en cap
moment ha fet servir la paraula assassinat. “En 24 hores et
podies ocupar de 5.000 persones -ha dit-. Al capdavall, així era com
anaven les coses en un camp de concentració”.
Naturalment, el llenguatge de Gröning fa pensar en
Adolf Eichmann, i en com la seva explicació distanciada del seu paper
com a buròcrata, en el judici del 1961 a Jerusalem, va portar Hannah
Arendt a encunyar l’expressió la banalitat del mal. Alguns diuen que Arendt va ser enganyada per l’acusat, i que Eichmann havia abraçat l’odi que alimentava la màquina de matar.
Però si Arendt es va equivocar respecte a Eichmann,
anava ben encaminada respecte a una altra cosa, una cosa que ara veiem
en el que diu Gröning: és l’esgarrifosa, pertorbadora banalitat del mal
que es concentra en una frase com “així és com anaven les coses en un
camp de concentració” el que ha sostingut el discurs alemany de la
culpa, molt més del que ho hauria pogut fer mai la compassió.
Gröning fa que ens qüestionem a nosaltres mateixos.
Jo, em temo, tampoc m’hi hauria oposat. Les víctimes ens diuen: no hem
d’oblidar mai. Els perpetradors diuen: ho podríem tornar a fer.
Una tarda, quan era adolescent, vaig preguntar al
meu avi: “¿No ho sabíeu, vosaltres, en aquella època?” La seva resposta
em va deixar sorpresa. “¿Com volies que ho sabéssim?”, em va dir, amb
una violència que revelava més coses que la resposta textual.
Un dia, quan el meu fill petit s’interessi per la
literatura alemanya, llegirà inevitablement Günter Grass. Però per molt
potent i condemnatòria que sigui una novel·la com El timbal de llauna,
no tindrà el mateix efecte que tenir al davant Oskar Gröning, o dubtar
de la integritat moral del teu propi avi. Com entendrà quina és la seva
pròpia responsabilitat, com a alemany, per combatre ideologies de l’odi i
prevenir crims contra la humanitat?
Hem de trobar un nou discurs, una nova manera
d’assegurar el “mai més”. No pas a través de la ideologia, sinó a través
de l’acció -per exemple ajudant més generosament els refugiats que
busquen asil al nostre país-. En lloc d’intentar transmetre una vaga
noció de culpa heretada a una nova generació, hauríem de passar de
recordar el que no hem d’oblidar mai a saber per què.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada