dissabte, 17 de gener del 2015

La Xina s’obsessiona pels projectes XXL

La Xina s’obsessiona pels projectes XXL

La tradició de grans infraestructures, en qüestió


La xina s’obsessiona pels projectes XXL
 

La Xina s’obsessiona pels projectes XXL

La tradició de grans infraestructures, en qüestió

EL PROJECTE SEMBLA UN DISBARAT. 
Les dues grans ciutats portuàries del nord de la Xina, Dalian i Yantai, quedaran unides aviat per un túnel sota el mar que tindrà el doble de llargada del que hi ha sota el canal de la Mànega, i travessarà una de les zones de més activitat sísmica de l’Àsia. Serà el túnel submarí més llarg del món, hi circularan només trens i haurà costat 30.000 milions d’euros.
Per tot el país afloren projectes gegants com aquest. El pont més llarg del món. L’aeroport amb més capacitat. L’oleoducte més important. 80.000 milions d’euros per transvasar aigua del sud 1.500 quilòmetres cap al nord… Els enormes projectes d’infraestructures són una tradició xinesa. Des de la Gran Muralla fins al Gran Canal, passant per la presa de les Tres Gorges, fa segles que la Xina fa servir l’estratègia de les obres públiques colossals per mostrar la seva destresa en enginyeria i projectar el seu poder econòmic.
Ara, mentre sorgeixen ombres sobre el boom econòmic que viu el país després de tres dècades, els líders xinesos premen l’accelerador en megaprojectes d’infraestructures. El novembre passat la poderosa Comissió Nacional de Reforma i Desenvolupament va aprovar uns plans per invertir 100.000 milions d’euros en 21 noves insfraestructures gegants, entre les quals hi ha alguns aeroports i línies d’alta velocitat.
“La Xina sempre ha tingut una història de megaprojectes”, explica Huang Yukon, economista a la Fundació Carnegie, un think tank amb seu a Washington. “Forma part de l’ADN, de la cultura i de la naturalesa de la societat xinesa. Tot s’ha de fer com més gran millor”. Si la Xina realment necessita aquesta quantitat de grans infraestructures -o, fins i tot, si se les pot permetre-és tota una altra història. De fet, els plans d’infraestructures xoquen amb les intencions del govern xinès de reduir el pes de la inversió estatal sobre l’economia. I hi ha experts que temen que, tot plegat, aboqui el país a un deute enorme que comprometi el seu futur. Es calcula que, el 2013, només les administracions locals tenien un deute de 2,6 bilions d’euros.
“Als xinesos els hauria de preocupar que molt pocs d’aquests grans projectes generin diners”, explica Victor Shih, expert en sinologia a la Universitat de Califòrnia. Però el poder xinès està tan convençut del valor i la necessitat de construir a una escala èpica que els enginyers, els arquitectes i els urbanistes estan immersos en una planificació a desenes d’anys vista.
UN EXEMPLE ÉS XANGAI. Aquesta metròpoli de 25 milions d’habitants està envoltada d’infraestructures XXL: aeroports enormes, inacabables línies de metro, moderns sistemes de clavegueram i plantes energètiques. Al centre financer de la ciutat es fan els últims retocs a la Torre de Xangai, 2.000 milions d’euros d’edifici que perfora els núvols a 632 metres de terra. És el segon edifici més alt del món després del Burj Khalifa de Dubai, que fa 830 metres.
Més a l’est, la ciutat està construint el parc temàtic més gran del món, el Xangai Disney Resort, amb una inversió de 4.200 milions d’euros. Una suma que Xangai es pot permetre, com a centre financer i lloc turístic, però que altres ciutats de la Xina tindrien problemes per assumir. Però és com si res no les aturés. A Tianjin, pocs quilòmetres al sud-est de Pequín, la ciutat s’ha endeutat al màxim per crear el que molts han anomenat una rèplica de Nova York, amb reproduccions del Rockefeller i el Lincoln Center incloses. Avui, però, encara és una zona fantasma, on tot just comencen a aflorar desenes de torres d’oficines i habitatges de luxe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada