diumenge, 8 de maig del 2016

Florentino pressiona per aconseguir un rescat com el del Castor a costa de l'AVE

Florentino pressiona per aconseguir un rescat com el del Castor a costa de l'AVE

La concessionària del túnel del Pertús reclama a Espanya i França 485 milions d'euros per evitar la fallida

Foment es nega a pagar i garanteix que el servei de la línia Barcelona-París no en resultarà afectat

Florentino pressiona per aconseguir un rescat com el del Castor a costa de l'AVE
ROBIN TOWNSEND
EL PERIODICO
Divendres, 6 de maig del 2016 - 20:43 CEST
Florentino Pérez pressiona des de fa més d'un any el Govern espanyol perquè taponi el forat econòmic de la companyia concessionària del tram internacional de l'AVE a París, TP Ferro, que ell presideix. Ara com ara, només ha obtingut negatives. L'Executiu no està disposat a ajudar l'empresari després de les dures crítiques rebudes pel rescat del magatzem de gas Castor, que ha costat 1.350 milions d'euros. El que sí que ha garantit el Ministeri de Foment és que el servei de trens entre Barcelona i París a través del túnel del Pertús, el tram que gestiona TP Ferro, no es veurà afectat encara que la falta de liquiditat aboqui la concessionària a la fallida.
TP Ferro va entrar el març del 2014 en preconcurs de creditors al no poder fer front al venciment d'uns crèdits del BBV, Caixabank i Bankia que pugen a 386 milions d'euros. Tant aquests creditors com l'empresa, constituïda a parts iguals per l'agrupació de Dragados i ACS, de Florentino Pérez, i la francesa Eiffage, han intentat que els executius de les dues bandes del Pirineu els compensin per la falta de trànsit. La petició arribar als 485 milions d'euros i l'argument és que el nombre de trens que circulen (i, per tant, paguen peatge) és inferior a la meitat del que figurava en el contracte d'adjudicació.
Fonts del Ministeri de Foment atribueixen, per contra, la falta de liquiditat de l'empresa exclusivament al retard en la posada en marxa de la connexió d'aquest tram de poc més de 40 quilòmetres amb la línia procedent de Barcelona. Per aquesta demora, l'Executiu espanyol ja va compensar TP Ferro amb un mínim 132 milions, encara que algunes fonts sostenen que van arribar gairebé als 200. També se li va allargar la concessió de 50 a 53 anys.

EN FUNCIONS

Foment afegeix que tampoc “podria prendre una decisió d'aquesta envergadura estant en funcions”. El calendari electoral juga en contra de l'empresari i president del Reial Madrid. Les eleccions són el 26 de juny i el termini que té l'empresa per evitar la fallida venç quatre dies després, el 30 de juny. És difícil creure que la ministra Ana Pastor firmi després de la jornada electoral tenint en compte que s'ha negat a fer-ho durant més d'un any. Al capdavall, en aquesta negativa Mariano Rajoy i François Hollande van de bracet.

Les claus

  • La concessió de Cascos. El març del 2004 l'exministre del PP Francisco Álvarez-Cascos va atorgar a Florentino Pérez i els seus socis francesos d'Eiffage la concessió per a la construcció i explotació del tram internacional de 40 quilòmetres que connectaria les línies de l'AVE espanyoles i franceses pel túnel del Pertús.
  • El venciment del deute. Dotze anys després, la concessionària està a un pas de la fallida pel venciment d'uns crèdits de gairebé 400 milions d'euros. Si no hi ha un acord de refinançament l'empresa farà fallida el 30 de juny vinent. La reclamació als estats espanyol i francès arriba als 485 milions d'euros.
  • El 'cas Castor'. Els petits terratrèmols causats pel magatzem de gas Castor davant de les costes de Tarragona i Castelló, construït també per una empresa de Florentino Pérez, van portar al tancament de la instal·lació. El Govern va acceptar indemnitzar l'empresari amb 1.350 milions d'euros que ja han començat a ser carregats en els rebuts dels consumidors de gas.
En declaracions efectuades aquest dijous, Pastor va afirmar que el Govern “no es dedica a rescatar sinó a resoldre els problemes que desgraciadament ha hagut de patir i heretar". També va garantir que si TP Ferro deixa de prestar el servei, l'Administració se'n farà càrrec.
Encara que la societat presidida per Florentino fes desistiment de les seves obligacions d'un dia per l'altre, no seria gaire complex resoldre la situació. TP Ferro actua com una concessionària d'autopistes. Només s'ocupa de mantenir la infraestructura i de cobrar els peatges als operadors. Són aquests, Renfe i la seva homòloga francesa, la SNCF, els responsables dels trens. “N'hi hauria prou que els governs d'Espanya i França declaressin l'ocupació urgent de la infraestructura per incompliment de contracte i l'endemà podria seguir operant”, van indicar fonts pròximes al Govern que malgrat tot veuen aquesta hipòtesi molt improbable.
Ni Florentino ni el seu col·lega francès poden prendre una decisió d'aquest abast, ja que la seva empresa ja està en mans de l'administrador concursal nomenat per un jutjat mercantil de Girona i, en cas de fallida, la dissolució de l'empresa es negociaria amb totes les parts implicades.

LA VIA JUDICIAL

El principal risc d'aquest pols no és que deixi de prestar-se el servei sinó que l'acabi guanyant Florentino per la via judicial. El contracte de concessió estableix que davant de qualsevol discrepància, les parts se sotmetran al tribunal internacional d'arbitratge establert a Suïssa. TP Ferro ja va reclamar davant aquesta instància 100 milions d'euros en concepte d'indemnització per la falta de trànsit de mercaderies.
En aquest cas el tribunal va desestimar la demanda de TP Ferro però persones coneixedores dels termes del contracte, el contingut del qual va ser declarat confidencial, auguren un desenllaç menys positiu si es formalitza la reclamació. “El contracte que el 2004 va firmar Francisco Álvarez-Cascos quan també estava en funcions estableix un volum de trànsit ferroviari que fa viable la reclamació per part de la concessionària”, assenyalen. Una analogia més amb el desafortunat 'cas Castor'.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada