Sens dubte, el de Montpeller tingué més sort que el malaguanyat Lluís Gonzaga (1568-1591), d’historicitat ben provada, que sí que morí a conseqüència d’haver auxiliat els malalts de pesta a la Roma de la seva època. Avui exerceix el patronatge sobre els malalts de sida i qui els cuida.
Tornat a Sant Roc, en la iconografia, si Sant Sebastià és representat amb el tors nu, ell ensenya una cuixa o bé totes dues, inflades per un bubó. Vesteix de pelegrí i l’acompanya el gos que li duia pa, sovint amb una llesca a la boca. La relació amb l’animal va fer que el sant fos considerat patró dels gossos i, alhora, que el cànid, per la seva fidelitat i altruisme, fos venerat gairebé com a sant el dia de Sant Roc (16 d’agost) i especialment l’endemà.
Els gossos grecs

Malauradament, tot i que la fidelitat d’Argos és proverbial, no va ser honrada per Zeus. Pels grecs, totes les constel·lacions eren personatges il·lustres que havien merescut que els déus els elevessin al cel en un procés anomenat ‘catasterisme’ i no n’hi ha cap que representi el gos d’Odisseu. Sí que és el cas, en canvi, dels signes del zodíac: per exemple, l’Escorpí és la petita bestiola que va aconseguir de matar l’insaciable Orió, el gegant caçador. I són precisament ell i la seva canilla qui van ser fets estels en la constel·lació homònima i les del Ca Major i Menor.

La importància del ca del firmament no s’acaba aquí, car el seu estel principal és Sírius (del grec seírios, ‘ardent’), el més brillant, i que a l’estiu, amb la seva sortida, marca el començament de l’etapa més calorosa de l’any, la ‘canícula’ (relacionat amb el llatí dies caniculares, ‘dies del gos’).
Sant Cristòfol i els gossos sants

Curiosament, n’hi va haver un que va arribar a ser sant: Cristòfol. O, més ben dit, no és que sant Cristòfol fos cinocèfal, sinó que en algunes icones de l’Església ortodoxa és representat com a tal, amb cap de gos. Segons la celebèrrima Llegenda àuria, escrita a l’Occident cristià del s. XIII, feia de dotze colzes d’alçada (més de dos metres) i la seva cara feia por. En fonts anteriors d’origen germànic també té cap de gos.
Sigui com sigui, si ja és estranya l’existència d’un sant semihumà, pels voltants de Lió van fer sant un llebrer cap al segle XIII, si bé l’Església catòlica va combatre contra la que considerava una superstició. Es venerava el 22 d’agost.
El llebrer en qüestió es deia Guinefort i la seva hagiografia no és sinó la versió d’un conte popular que es troba de l’Índia fins a Gal·les. Un noble té un sol fill i el deixa sol amb el gos. Quan torna a casa se’l troba amb la boca plena de sang i, imaginant que ha mort el fill, el mata. Al cap d’una estona sent el nadó, que és viu a l’habitació: la sang és d’una serp que el volia matar i que el gos havia mort per protegir-lo. La versió de Sant Guinefort continua i explica que, desconsolat i penedit, el noble va donar una sepultura digna a l’animal, però que la seva família va caure en desgràcia. La gent de la contrada, commoguda per la noblesa del gos i la seva mort innocent, van començar a acudir a la tomba per demanar salut, especialment les dones pensant en els seus fills.
Gossos i canvi de temps

Cans a banda, alguns dels refranys del dia de Sant Roc són relacionats amb la meteorologia: ‘Quan Sant Roc tomba l’espatlla, el temps canvia’, ‘Sant Roc passat, temps canviat.’
Tot plegat, aquests refranys, el gos protector de la ràbia, sant Guinefort i dos sants relacionats alhora amb la pesta i els cans, fa pensar en una complexa xarxa de tradicions molt diverses segurament relacionades entre si per la constel·lació del Ca Major ja mencionada, l’estel principal de la qual, Sírius, inaugura els dies de la canícula, els més càlids de l’any. Tot i que el dia d’arrancada varia en funció del país, comença pels volts de Sant Cristòfol, tradicionalment adorat el 10 de juliol.
Si no fos prou, la canícula es relacionava amb la febre i diverses malalties, especialment la ràbia. Segurament per això Sant Roc i el seu gos són adorats just quan s’acaba i canvia el temps amb les tempestes estivals, com diuen els refranys. Que la festa de Sant Roc s’instituís al segle XVI, quan l’astrologia era força popular i ja s’havia adoptat el calendari gregorià, reforça aquesta possibilitat. Sant Guinefort, popular i d’origen més antic, sembla una fusió de la llegenda del gos protector amb un obscur sant Guinefort humà que va ser martiritzat amb una pluja de fletxes, com Sant Sebastià, el primer protector cristià contra la pesta.
Per tant, potser l’entranyable gos de Sant Roc que avui reivindicarien alguns animalistes no simbolitza sinó el comiat dels dies més càlids de l’estiu que comencen, precisament, pels volts de sant Cristòfol, l’altre sant mig gos i protector de la pesta. I, no ho oblidem, segons els grecs, era obra d’Apol·lo, el déu del sol, l’astre que regna sobre els dies d’estiu mentre Sírius regna sobre les nits més càlides.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada