divendres, 17 de juliol del 2020

ELS GRANS ENIGMES-- L’ÚLTIM SOPAR, DE LEONARDO DA VINCI

L’ÚLTIM SOPAR, DE LEONARDO DA VINCI

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –





L’últim sopar és una pintura mural original de Leonardo da Vinci que va realitzar entre els anys 1495 i 1497. Es troba a la paret on va ser pintada originàriament, el refectori del convent dominic de Santa Maria delle Grazie a Milà, Itàlia. La pintura va ser feta pel seu patró, el duc Ludovic Sforza de Milà.
Leonardo va escollir, potser per suggerència dels dominics, el moment més dramàtic. Representa l’escena de l’últim sopar dels darrers dies de la vida de Jesús de Nazaret segons explica la Biblia i està basada en l’evangeli de Joan en el qual Jesús anuncia que un dels seus dotze deixebles el trairà.
Quan va arriba l’hora, Jesús va seure a taula amb els apòstols i els va dir: “Jo tenia un gran desig de menjar amb vosaltres en aquesta pascua abans de patir, perquè us dic que ja no tornaré a menjar fins que arribi la nova i perfecta Pascua al Regne de Déu, perquè un de vosaltres em trairà”.
Aquesta afirmació de Jesús causa la consternació dels dotze deixebles i és just aquest el moment que Leonardo representa, intentant reflexar les diferents reaccions, totes individualitzades, de cada un dels apòstols: uns es sorprenen, altres s’aixequen perquè no creuen haver escoltat bé, altres s’espanten i Judes retrocedeix en sentir-se al.ludit.
Da Vinci crea una nova formulació d’aquesta escena: com s’ha pogut veure en el dibuix preparatori, ell va pensar inicialment en la composició clàssica, amb Judes davant la taula i els altres onze apòstols en front, amb Jesucrist al mig com un més. Però finalment Leonardo es va apartar d’aquesta tradició clàssica i va pintar Judes com un més, escollint un altre moment, el posterior a l’anunci de que un trairia. L’artista va canviar la posició de Jesucrist que inicialment estava de perfil parlant amb Joan que està de peu al seu costat i situa a Jesús al mig, cap a ell convergeixen totes les línies de fuga de la composició pictòrica, destacant encara més en perfilar-se contra la finestra del centre, rematat amb un arc i separant-lo dels apòstols. Als dos costats d’ell, aïllats en forma de triangle i destacats amb colors vermells i blaus, estan els apostols agrupats de tres en tres.
La taula amb els tretze personatges s’enmarca en una arquitectura també clàssica representada amb exactitud a través de la perspectiva lineal, concretament central, de manera que sembla ampliar l’espai del refectori com si fos un trompe l’oeil menys per la diferent alçada del punt de vista i el grandiós format de les figures. Això ho aconsegueix a través de la representació del paviment, de la taula, dels tapissos laterals, de les finestres del fons i també per les capses del sostre. Aquesta construcció en perspectiva és un dels elements destacats del quadre.
L’escena està il.luminada per la llum de les tres finestres del fons des d’on es pot veure un cel de capvespre, d’una manera similar a com s’il.luminaria el refectori. Aquesta lluminositat i el color han quedat resaltats a través de l’última restauració doncs el conjunt havia quedat molt descolorit.
Els dotze apòstols es troben distribuits en quatre grups de tres, seguint el vell sistema de les tríades platòniques i d’acord amb l’estil de l’escola florentina de Ficino i Mirandola.
Si analitzem d’esquerra a dreta, a la segona tríada es troba Judes, la traició del qual trenca la tríada col.locant-lo fora d’ella, tot un simbolisme geomètric. La tercera tríada desenvolupa la idea de l’amor platònic; l’amor és el desig  de la Bellesa, de l’essència de Déu. A la quarta tríada s’observa a Plató, Ficino i potser el propi Leonardo; tracta del diàlec filosòfic que porta a la veritat de Crist.
En el quadre, els deixebles i Jesús apareixen asseguts i rere d’ells es pot veure un paisatge que alguns analistes relacionen amb el paradís. El apòstols s’agrupen en quatre grups de tres i Crist queda relativament aïllat. D’esquerra a dreta trobem a: Bartomeu, Jaume el Menor i Andreu en el primer grup; en el segon tenim a Judes Iscariot amb cabell i barba fosca, Simó, Pere i Joan, l’únic del grup que no porta barba; Crist al centre; Tomàs, Jaume el Major i Felip, també sense barba, al tercer grup; Mateu sense barba, Judes Tadeu i Simó el Zelota a l’últim grup de la dreta.
Alguns historiadors d’art diuen que Judes Tadeu és Da Vinci.
Si bé és cert que Leonardo va agafar persones reals pels seus models dels apòstols (potser tret de Simó que es diu que va ser fet a partir d’un bust de Plató), no es massa probable que ell mateix es pintés a l’escena (com s’ha dit abans, podria ser el segon per la dreta, és a dir, Judes Tadeu) doncs encara que físicament s’hi asembla, no coincideixen les dates ja que Da Vinci va pintar l’escena quan tenia uns 45 anys i l’aspecte de l’apòstol és d’edat molt més avançada. No obstant, els que defensen la teoria de que es tracta del pintor diuen que és un retrat en el qual l’artista s’imaginava a sí mateix amb uns quants anys més. Si així fos, cal reconeixer que Leonardo no es va equivocar de gaire en el seu hipotètic pronóstic sobre la seva futura aparença.
Fa uns anys, l’escriptora Vittoria Haziel va publica un treball en el que mostrava un document de Da Vinci on el pintor afirmava l’existència d’una dona al costat de Crist. Aquesta teoria que es investigada per alguns historiadors, va obrir una polémica amb l’Església que no vol reconeixer que es pugui tractar de Maria Magdalena.
Com es veu, aquesta escena de Leonardo dona per moltes especulacions que alguns novelistes con Dan Brown han sabut explotar molt bé.
Si volem veure aquesta pintura en directe haurem de viatjar a Itàlia, doncs com s’ha dit al començament, es troba al convent dominic de Santa Maria delle Grazie a Milà.
Podeu veure l’obra a pantalla completa amb zoom clicant aquí.



Una de les grans figures del Renaixement i de la història de l’art: Leonardo da Vinci.
Podeu llegir la seva biografia clicant aquí.

 .....................

Leonardo da Vinci: El Sant Sopar

El 1495, quan encara residia a la cort milanesa dels Sforza, el seu mecenes, Ludovico el Moro, va encarregar a Leonardo la realització del fresc del Sant Sopar (Il Cenacolo o L’Ultima Cena), una pintura mural de grans dimensions que havia de realitzar-se en el convent dominic de Santa Maria delle Grazie de Milà, el lloc on el Moro pensava instal·lar la seva tomba i la de la seva esposa Beatrice d’Este. Serà en aquesta obra, de 4,60 metres de llargada per 8,80 metres d’amplada, en la qual el pintor va invertir dos anys de treball, on el misteri de Da Vinci trobi la seva plenitud.
El fet que Leonardo experimentés amb tremp d’ou en comptes de pintar amb la tècnica habitual de la pintura mural al fresc va provocar el deteriorament de la pintura pocs anys després de la seva realització. Giorgio Vasari, el biògraf del geni renaixentista, assegurava el 1556 que no restava res visible, que la pintura estava tan deteriorada que les figures ja no es podien reconèixer. Així, l’obra ha necessitat fins a quatre restauracions.
Leonardo_da_Vinci_(1452-1519)_-_The_Last_Supper_(1495-1498).jpg
Però, quin és el misteri de Leonardo en aquesta obra? En el segle XIX, Goethe va creure en contemplar el Sant Sopar que havia trobat el pintor que era conscient d’estar revelant al món un secret silenciat pel temps. Tanmateix, no cal avançar tant en el temps. Els primers indicis del misteri de la pintura els trobem en una nota que l’escriptor Matteo Bandello va enviar al seu oncle Vincenzo, el prior del convent, on s’expressen les inquietuds de la comunitat davant el treball de Da Vinci.
El misteri del Sant Sopar, amb tota seguretat, es derivava de la mateixa actitud del pintor. Leonardo va passar-se hores a sobre de la bastida meditant sobre l’obra. Meditava sobre la seva composició i només baixava per menjar, dormir o saludar algun dels il·lustres visitants que s’apropaven a veure l’execució de la pintura. Cansat, dubtós de la seva feina, Leonardo va endarrerir la finalització de l’obra fins 1497. Un cop de geni a mig camí d’una representació teatral prodigiosa.
Tot i el deteriorament que presenta, encara podem admirar el prodigi de la composició: un marc arquitectònic que continua en el mur l’espai real del refectori conventual, amb Jesús al centre, amb la seva figura envoltada per la llum de la finestra del fons, els apòstols formant dos grups de tres a cada costat de Crist i, en primer terme, la taula. Leonardo interpreta el sopar en clau hermètica i es centra en el moment clau de la nit, quan Jesús pronuncia la frase que marcaria el futur dels presents: “un de vosaltres em trairà”. Cada rostre i cada gest van ser treballats de forma minuciosa amb l’objectiu de reflectir el dramatisme del moment: Jesús anunciant la traïció i els apòstols, plens de matisos, mostrant tensió, astorament, sorpresa, dubte, ira… i molt més. La part visible de la pintura resulta igual d’important que allò que l’ull de l’espectador no pot observar.
No ens trobem davant d’una obra compacta, sinó que hem d’analitzar-la en compartiments de quatre grups integrats cadascun per tres apòstols. I aquests grups els hem d’interpretar en dos tipus de relacions paral·leles: la que mantenen entre si i la que mantenen amb Jesús, el personatge central i l’únic que apareix individualitzat.
A la dreta de Jesús, en l’extrem de la taula, els apòstols Bartomeu, Jaume el Menor i Andreu, formen el primer grup i manifesten una expressió de sorpresa i expectació.
Sant Sopar Apòstols 1.jpg
Bartomeu, Jaume el Menor i Andreu
A continuació, Judes Iscariot, Simon Pere i Joan formen el segon grup de tres. Judes, al centre del conjunt, vestit de verd i blau, sembla retreure’s alarmat per la revelació del seu pla i murmura alguna cosa a Joan mentre amb la seva mà dreta agafa una petita bossa, potser on guardava les monedes de plata que li havien donat per a trair Jesús. Judes és l’únic dels personatges que té el colze a sobre de la taula, fet considerat de mala educació. Pere sembla molt enfadat i sosté un ganivet amb la mà dreta, potser presagiant la seva reacció violenta durant la detenció de Jesús. L’apòstol més jove, Joan, sembla a punt de desmaiar-se mentre escolta les paraules de Judes.
Sant Sopar Apòstols 2.jpg
Judes Iscariot, Simon Pere i Joan
A l’esquerra de Jesús trobem Tomàs, Jaume el Major i Felip. Tomàs sembla demanar qui és el deixeble que l’ha de trair i Jaume el Major el mira atordit i sorprès amb el braços oberts. Mentrestant, Felip també sembla estar demanant alguna explicació. Amb la seva reacció, els braços oberts, Jaume sembla evitar que Tomàs i Felip es llencin sobre Crist.
Sant Sopar Apòstols 3.jpg
Tomàs, Jaume el Major i Felip
Finalment, en el darrer grup d’apòstols, situats a l’extrem esquerra de Crist, trobem Mateu, Judes Tadeu i Simó. Tant Judes Tadeu com Mateu són girats cap a Simó, potser cercant alguna explicació a la revelació, buscant la legitimitat de la revelació del seu mestre.
Sant Sopar Apòstols 4.jpg
Mateu, Judes Tadeu i Simó
Jesús és el personatge central. Leonardo el representa en solitari, tot i que molts han sospitat que en realitat no estava sol, sinó que tenia una companyia oculta. Els més agosarats han parlat de la presència de la seva dona, de Maria Magdalena. En la imatge, el fill de Déu s’allunya del grup de la seva dreta a través d’un buit, un espai en forma de be baixa (V) que ens permet observar el paisatge. Hi havia algú més en aquest buit? És possible, però no resulta versemblant als ulls de l’espectador. Per què trencar l’estructura de quatre grups de tres personatges dividits magistralment en dos sectors que es troben articulats al voltant d’un personatge central? No té sentit.
Sant Sopar Jesús.jpg
Jesús
En canvi, segons la interpretació de José Enrique Ruiz-Domènec sí que podem trobar una lectura que explicaria el misteri de l’obra. Seguint la lectura dels evangelis, Jesús ha convidat els seus deixebles a menjar i beure el pa i el vi perquè “aquest és el meu cos i aquesta la meva sang”. És la primera eucaristia. I això és el que realment posaria en guàrdia els apòstols, l’autèntic motiu de debat més enllà de la traïció al mestre: el misteri de la transsubstanciació del pa i el vi en el cos i la sang de Crist. És per això que no existeix el Sant Greal en la imatge, mentre que sí que podem observar com sobre la taula es troben el pa i el vi. La transsubstanciació és el misteri amagat del Sant Sopar, allò que Leonardo va explicar al món sense ensenyar-lo explícitament.
494px-Leonardo_da_Vinci_007.jpg
Amaga el Sant Sopar el misteri de la transsubstanciació del pa i el vi en el cos i la sang de Crist?
Comparteix
Etiquetes: , , , , , , , , ,

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada