05-07.03.16
UN
TOMB DE 24 HORES PER LA PRAGA DEL 2016. - (3)
El
viatge del 18 de febrer del 2016.
Alguna
gent m'ha dit, “Renoi
quin gran
partit
n'has tret d'un sol dia de viatge a Praga...!”.
Un dels avantatges de viatjar, és per després poder recordar, i més
quan hom ha anat a un mateix lloc, país, ciutat, etc. El que fa és
recordar molt i més si ho ha vist com en una moviola, i que li van
passant les imatges i alhora anècdotes i records, això és el que
em passa , i molt, sobretot a Praga, on hi vaig anar, tot el dia 18
de febrer passat.
Sabeu, això em passa, en molts llocs , però sobretot a la capital
de les Cent Torres,
lloc on he anat
“ manta “
vegades des del 1990.
Petita
historia praguenca pels enamorats de Praga. (2)
El
Metro de Praga.
Com
diguérem en el passat article, el Metro
de Praga
té prop de seixanta quilòmetres totals de via, amb 54 estacions que
cobreixen els 22 districtes, amb una distància de més de 25
quilòmetres des del centre de la ciutat (Praga 1). Aquestes línies
es començaren a construir - definitivament- un any abans de la
Primavera de Praga, el 9 d'agost del 1967, i es va inaugurar el 9 de
maig del 1974, en principi es va concebre com un tramvia subterrani,
però el mateix any hi hagué un canvi substancial en la idea
inicial, i llavors es va decidir per un ferrocarril metropolità.
Projectades les tres línies abans de la II Guerra Mundial, després
d'aquesta es van paralitzar a causa de la situació de pobresa de
Txecoslovàquia. Unes línies de Metro, que ves per on, es van
inaugurar començant per la darrera, la lletra C, la vermella, doncs
la construcció s'inicià el 9 d'agost de 1967 a l'Hlavní Nádraží,
l'edifici de la primera estació de tren praguenca.
Llavors
la construcció continuà ràpidament i en 1978 s' inaugurà la
primera secció de la línia A. Finalment, la línia B es va
inaugurar el 1985, formant un triangle amb tres punts d'intersecció
i de transbord.
Actualment
el Metro de Praga , està compost per tres líníes ( l'A,B i C.,amb
uns colors, també, senzillíssims, el Verd, el Groc i el Vermell,
que corresponent respectivament per aquest ordre ) nosaltres , també
començarem per la lletra
C.
La
línia vermella,amb la lletra C,
és una línia de 22,41 quilòmetres i 20 estacions, El seu traçat
va des del nord-est al sud-est de la ciutat, i un temps de recorregut
de 35 minuts. Línia que quan s'inaugurà anava entre l'estació
Florenc - abans Sokolovská- i l'estació Kačerov, vuit més enllà.
..........................
“
I
per cert parlant de la línia vermella,lletra
C i de l'estació Florenc
ús diré que hom va arribar a Praga des de Munic en aquest lloc a
les sis del dematí,- sembla que ho vaig dir- que des de fa anys és
l'estació
general
d'autobusos de línia que hi arriben de la major part d'Europa, i que
ara està molt arranjada, amb un edifici nou i de disseny, amb la
façana que està encarada a una de les moltes entrades de Florenc.
Després d'arribar i fer una composició de lloc, en el mateix lloc
on vaig fer el cafè , bescanvià 10 euros (a 22 corones - kc -
l'euro) a la baixa i una mica cares, però! - i així em donarem les
primeres Corones Txeques (kc) del viatge. Una vegada descansat, pres
el cafè, baguejat, fet algun apunt i haver vist sortir el sol a les
set del matí en l' sky
line
– no el bo – praguenc, ja havia obert el canvi oficial i fou
quant bescancià ( m'ho van fer a 26 corones – kc- l'euro el preu
correcte) la resta dels euros, 15 més i que fou tot el vaig gastar
– i que ja en parlaré - Una vegada abillat,i com que ja coneixia
de sobres la zona vaig entrar a l'estació de Florenc i la primera
cosa que vaig fer és comprar un bitllet de 24 hores que val 110 kc
(uns 4 euros), pel Metro, Bus i Tramvia, i d'aquesta manera vaig
començar a viatjar per Praga d'una manera legal i barata – que en
parlarem -, i cap al centre...”
..........................
La
línia
de color groc, amb la lletra B,
és la més llarga i l'única totalment acabada . El seu traçat va
des del sud-oest cap al centre i continua cap al nord-est de la
ciutat. Té 25,6 quilòmetres de llargada i 24 estacions. El temps de
recorregut és de 41 minuts.
La
línia
de color verd, amb la lletra A,
el
seu traçat és més de 17,13 quilòmetres de llarg i 17 estacions.
Connectant del centre amb el nord-oest i l'est de la ciutat. El temps
de recorregut és de 30 minuts. Una part important de la línia A (la
verda ) corre per sota de la plaça de Wenceslao, amb dues de les
estacions més concorregudes del metro, la de Muzeum (línies A i C)
i de Můstek (línies A i B). Precisament aquest Metro té tres
estacions de transbord,
i que dues corresponent a aquestes dues importants estacions: de
Muzeum (C x A) ; i de Můstek (A x B). La tercera, la
de Florenc, no menys important, però si més allunyada del centre
(amb el transbord de C x B), d'aquesta n'hem parlat molt, per això
hi devien posar la principal estació d'autobusos.
Tot
això ho continuarem explicant des
de Praga.
Víctor Lluelles i Cardona
http://elblocdelvictor.blogspot.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada