dimarts, 8 de març del 2016

UN TOMB DE 24 HORES PER LA PRAGA DEL 2016. - (3)

Articles del Víctor
05-07.03.16
UN TOMB DE 24 HORES PER LA PRAGA DEL 2016. - (3)
El viatge del 18 de febrer del 2016.
Alguna gent m'ha dit, “Renoi quin gran partit n'has tret d'un sol dia de viatge a Praga...!”. Un dels avantatges de viatjar, és per després poder recordar, i més quan hom ha anat a un mateix lloc, país, ciutat, etc. El que fa és recordar molt i més si ho ha vist com en una moviola, i que li van passant les imatges i alhora anècdotes i records, això és el que em passa , i molt, sobretot a Praga, on hi vaig anar, tot el dia 18 de febrer passat. Sabeu, això em passa, en molts llocs , però sobretot a la capital de les Cent Torres, lloc on he anat “ manta “ vegades des del 1990.
Petita historia praguenca pels enamorats de Praga. (2)
El Metro de Praga.
Com diguérem en el passat article, el Metro de Praga té prop de seixanta quilòmetres totals de via, amb 54 estacions que cobreixen els 22 districtes, amb una distància de més de 25 quilòmetres des del centre de la ciutat (Praga 1). Aquestes línies es començaren a construir - definitivament- un any abans de la Primavera de Praga, el 9 d'agost del 1967, i es va inaugurar el 9 de maig del 1974, en principi es va concebre com un tramvia subterrani, però el mateix any hi hagué un canvi substancial en la idea inicial, i llavors es va decidir per un ferrocarril metropolità. Projectades les tres línies abans de la II Guerra Mundial, després d'aquesta es van paralitzar a causa de la situació de pobresa de Txecoslovàquia. Unes línies de Metro, que ves per on, es van inaugurar començant per la darrera, la lletra C, la vermella, doncs la construcció s'inicià el 9 d'agost de 1967 a l'Hlavní Nádraží, l'edifici de la primera estació de tren praguenca.
Llavors la construcció continuà ràpidament i en 1978 s' inaugurà la primera secció de la línia A. Finalment, la línia B es va inaugurar el 1985, formant un triangle amb tres punts d'intersecció i de transbord.
Actualment el Metro de Praga , està compost per tres líníes ( l'A,B i C.,amb uns colors, també, senzillíssims, el Verd, el Groc i el Vermell, que corresponent respectivament per aquest ordre ) nosaltres , també començarem per la lletra C.
La línia vermella,amb la lletra C, és una línia de 22,41 quilòmetres i 20 estacions, El seu traçat va des del nord-est al sud-est de la ciutat, i un temps de recorregut de 35 minuts. Línia que quan s'inaugurà anava entre l'estació Florenc - abans Sokolovská- i l'estació Kačerov, vuit més enllà.
..........................
I per cert parlant de la línia vermella,lletra C i de l'estació Florenc ús diré que hom va arribar a Praga des de Munic en aquest lloc a les sis del dematí,- sembla que ho vaig dir- que des de fa anys és l'estació general d'autobusos de línia que hi arriben de la major part d'Europa, i que ara està molt arranjada, amb un edifici nou i de disseny, amb la façana que està encarada a una de les moltes entrades de Florenc. Després d'arribar i fer una composició de lloc, en el mateix lloc on vaig fer el cafè , bescanvià 10 euros (a 22 corones - kc - l'euro) a la baixa i una mica cares, però! - i així em donarem les primeres Corones Txeques (kc) del viatge. Una vegada descansat, pres el cafè, baguejat, fet algun apunt i haver vist sortir el sol a les set del matí en l' sky line – no el bo – praguenc, ja havia obert el canvi oficial i fou quant bescancià ( m'ho van fer a 26 corones – kc- l'euro el preu correcte) la resta dels euros, 15 més i que fou tot el vaig gastar – i que ja en parlaré - Una vegada abillat,i com que ja coneixia de sobres la zona vaig entrar a l'estació de Florenc i la primera cosa que vaig fer és comprar un bitllet de 24 hores que val 110 kc (uns 4 euros), pel Metro, Bus i Tramvia, i d'aquesta manera vaig començar a viatjar per Praga d'una manera legal i barata – que en parlarem -, i cap al centre...”
..........................
 
La línia de color groc, amb la lletra B, és la més llarga i l'única totalment acabada . El seu traçat va des del sud-oest cap al centre i continua cap al nord-est de la ciutat. Té 25,6 quilòmetres de llargada i 24 estacions. El temps de recorregut és de 41 minuts.
La línia de color verd, amb la lletra A, el seu traçat és més de 17,13 quilòmetres de llarg i 17 estacions. Connectant del centre amb el nord-oest i l'est de la ciutat. El temps de recorregut és de 30 minuts. Una part important de la línia A (la verda ) corre per sota de la plaça de Wenceslao, amb dues de les estacions més concorregudes del metro, la de Muzeum (línies A i C) i de Můstek (línies A i B). Precisament aquest Metro té tres estacions de transbord, i que dues corresponent a aquestes dues importants estacions: de Muzeum (C x A) ; i de Můstek (A x B). La tercera, la de Florenc, no menys important, però si més allunyada del centre (amb el transbord de C x B), d'aquesta n'hem parlat molt, per això hi devien posar la principal estació d'autobusos.
Tot això ho continuarem explicant des de Praga.
Víctor Lluelles i Cardona
http://elblocdelvictor.blogspot.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada